fredag 7 juni 2013

Ursäkt!

Hej igen.

Jag vet att det var ett bra tag sedan jag bloggade här, jag ber om ursäkt
om det! Men sanningen är den, att det händer ingenting utöver det vanliga
här ombord. Dagarna flyter på som vanligt. Vakt 00-04, sömn 04-11, vakt
12-16, arbetsvakt 16-17.40 och sedan lidig tills 00.00. Så flyter det på.
Dag ut och dag in. Men igår och idag har det faktiskt hänt lite här
ombord. Vi börjar med gårdagen. 6e Juni. Sveriges nationaldag. Firandet
började klockan 12.00, på vaktavlösningen när Babord och Midskepps
tillsammans tog ton, och sjöng för kung och fosterland; Sveriges
Nationalsång. Vi hade på Onsdagen blivit lovade att slippa allt
rostknackande dagen till ära, men nej. SÅ skoj skulle vi inte ha det. SÅ
underhållsarbetet drog som vanligt igång. När man inser hur mycket rost
det finns på Gunilla, så blir man trött. Eleverna som bara målar över rost
och tror att det fungerar. Det gör det verkligen inte. Det blir bara 10
gånger så mycket rost och då 10 gånger så mycket jobb. Menmen, efter en
dryg timme fick jag ordern om att gå ut på bogspröt, den lilla pinnen vi
har längst fram på båten, och avbeslå (knyta loss) seglen så vi kunde
sätta dem. Vi satte sedan förstängstagseglet, inre klyvare, mesan och apa.
Klockan 13.40 var det dags för nationaldagsfirandet, vilket innebar lekar,
och avslutades med frågesport. Lekarna gick det bra i, men frågesporten
misstänker vi att midskepps fuskade på. Dem fick ihop 12 poäng, och vi
fick ihop 7 poäng. Styrbord fick 5. Efter lekarna och tävlingen så
vankades det fika. Det var cheesecake med limesmak toppad med blåbär.
Mycket gott!! Vakten varade inte länge, för klockan 15.40 var det dags för
stormöte, elevråd och eftersom jag har valts till båtråd, gick jag och 5
andra bak och hade möte med kapten och dos.

Det hände inte så mycket mer igår, så jag hoppar fram tills idag. Vi
vaknade och gick sedan på vakt. Vi fick det dystra beskedet att vi inte
kan segla, och vi bara gör 0.8 knop med full maskin fram. Vår vakt fick
därför gick 50 grader mot styrbord och styra rakt mot Brest i sydvästra
frankrike. Dock är det inte dit vi skulle, men det gick snabbare så,
eftersom vi fick upp Gunilla i 7 knop. Nu styr vi dock på rätt kurs igen
med 3-4 knop. Vi ska in i ett trafiksepareringssytem, och sedan gira
styrbord in mot St. Malo. Vi beräknas komma dit på måndag, alltså en dag
försent. Nu är det dags för mig att gå på vakt igen. Jag bloggar såfort
det händer något! :)

Jag kan förresten berätta att ni har mycket bättre väder i sverige. Här
har vi 12 plusgrader och blåst. Det märks att vi är tillbaka i Europa nu.

Vår position just nu är:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&q=48.480123+-6.139738&z=4

Ha det gött där hemma, så hörs vi snart! Om 13 dagar och 8,5 timme är jag
hemma! Vi ses snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar