måndag 20 maj 2013

Det närmar sig!

Måndag 20e Maj.
Under segel Bermuda-Azorerna.

Vi gör just ju inte så jättebra fart och riskerar att bli sena till
Azorerna. Det är så att vindarna har vänt och vi tvingas gå för motor, och
4 stagsegel. Nog om det.

Dem senaste dagarna har flutit på snabbt. Igår så ägnade jag hela första
vakten åt att vara i maskinrummet och rengöra styrbords hjälpkärras
kylsystem. Det tog ungefär 2,5 timme, och när det var klart så var det
dags att byta bränslefilter, också till styrbords hjälpmaskin.
Eftermiddagen spenderades genom att spela lite datorspel, maila och
förbereda sig på kommande "Atlantfest". Vår vakt uppträdde genom att
sjunga lite, det kändes väldigt, med betoning på väldigt, skämmigt och det
var inte speciellt roligt. Efter festen gick vi på vakt, och det första vi
fick göra var att bärga, ta ner, alla våra råsegel. Eftersom jag inte
gillar att klättra i riggen, fick jag äran att kvajla upp alla tampar. På
30 minuter kvajlade jag 53 tampar.

Idag har jag och Ida varit i byssan. Det lagades pytt i panna och sedan
serverades det mat. Tiden bara rann iväg och plötsligt var det dags för
Lunch. 13.20 var det dags för Arbetsvakt. Det som behövde göras var att
splitsa inre klyvar-skotet. Det hade gått i sönder, men nu är det bättre
än någonsin förut! Annars har det inte hänt så mycket. Dagarna flyter på i
rutin, snabbare än någonsin förut.

vi hörs! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar